Martwe ryby unoszące się na powierzchni rzeki w Północnej Karolinie, USA
Photo by Jo-Anne McArthur on Unsplash
5 października 2021

Raport z przyszłości

Posłuchaj audycji

O czym rozmawiamy w tym wydaniu

Kto płaci za nasze jedzenie?

Po raz pierwszy w dziejach więcej ludzi umiera dlatego, że jedzą za dużo, a nie dlatego że jedzą za mało. Dziś ponad dwa miliardy ludzi cierpi na nadwagę, niedożywienie dotyka 850 milionów osób. Jedzenie jest tańsze i bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej. I jest go za dużo.

Nadprodukcja taniego jedzenia umożliwiła grupie gigantycznych korporacji opanować rynek spożywczy, wypierając z niego mniejszych producentów, zalewając ludzi nadmiarem złego jedzenia, które i tak nie trafia do tych najbardziej potrzebujących. Prawdziwy koszt produkcji taniego jedzenia znacznie wykracza poza cenę, którą widzimy na opakowaniu. Te niewidzialne koszty ponosi nasza planeta – gleba, woda, klimat, zwierzęta, a także ludzie – najczęściej ci najbiedniejsi.

Jakie będzie jedzenie przyszłości? Czy naukowcom uda się stworzyć jedzenie etyczne – niebędące źródłem cierpienia zwierząt, ludzkich dramatów i pogłębiającego się kryzysu klimatycznego? A równocześnie na tyle tanie, by mogło rozwiązać problem głodu powiększającej się populacji?

W odcinku występują:
– Rick Dove: amerykański aktywista walczący z przemysłową hodowlą świń
– Stefano Liberti: włoski dziennikarz, autor książki „Władcy Jedzenia”
– Łukasz Mucha: polski rolnik z Rakowca
– Carolyn Steel: brytyjska pisarka, autorka książki „Sitopia. Jak jedzenie może ocalić świat”.

Autorka: Agata Kasprolewicz
Współpraca: Mateusz Kacperski
Realizacja: Kris Wawrzak, studio „Efektura”

Partner Raportu z przyszłości: 

Występują

Audycję prowadzi Agata Kasprolewicz
Zamknij

Agata Kasprolewicz

Wydawca Raportu o stanie świata – najważniejsza osoba w Redakcji Raportu!

Autorka Raportu o książkach i Raportu z przyszłości.

Podziel się z innymi

Dołącz do grona Patronów Raportu

Znajdziesz nas również tutaj

-10
+10
00:00
/
00:00
Strona wykorzystuje pliki cookie, narzędzia analityczne i marketingowe firm trzecich: Google Analytics i Facebook Pixel. Firmy Google i Facebook mogą połączyć te informacje z innymi danymi, które pozyskują od Ciebie w związku z korzystaniem z sieci Internet lub innych usług tych firmy. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookie, zmień ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajduje się w Polityce plików cookie.